Gezond jarig zijn
Gezond jarig zijn

Gezond jarig zijn

Jarig zijn voelt bijna als ongezond bezig zijn. Want hoeveel zoetigheid krijgt je kind (en jij) wel niet binnen? Het begint al met het trakteren op school, daarna de taart en de vele bakken chips die voorbijkomen. En de vele liters limonade die daarbij ook nog eens genuttigd worden. Dat moet toch anders kunnen? Uiteraard kan dat!

Suikervrije traktaties

Trakteren hoort er helemaal bij als je kind jarig is. Maar als je wil dat je kind vooral gezond eet, kan je soms echt even niet meer weten wát je dan moet trakteren. Of misschien heb jij er niet zo’n moeite mee, maar is het echt een verzoek of zelfs verplichting van school dat een traktatie gezond moet zijn. Waar haal je dan je inspiratie vandaan? Trakteren op iets zonder suiker: dat zou ideaal zijn. Maar in veel lekkernijen zit nu eenmaal suiker. Miss Natural heeft daar voor jou een oplossing voor. Ze schreef het e-book ‘gezonde fruitijsjes en ijskoude snacks’ en andere gezonde, suikervrije receptenboeken. Zo zit jij niet meer met het probleem wát je nu eens moet gaan bedenken. Recepten die zowel makkelijk als iets moeilijker te bereiden zijn, dus je kunt het zo gek maken als je zelf maar wilt.

Gezonde taart

Ook de taart kan gezond(er) zijn. Kies voor deeg zonder suiker. En met een heerlijke vulling. Dat kan prima zonder slagroom of andere zoetigheden. Wat dacht je van een kokos-banaantaart of een gezonde taart met rood fruit? Op internet vind je diverse manieren om het deeg zonder suiker te maken. Zelf ben ik gek op appeltaart. Ik vond een heerlijk recept zonder suiker én volkoren. Dus zo kan ik lekker gezond genieten van mijn favoriete taart!

Gezonde limonade

Het mag voor de hand liggen, maar gezonde limonades maak je natuurlijk met fruit. Snij het fruit in stukjes en zet het op met water, honing en een kaneelstokje. Zorg dat het geheel gaat koken en laat dit vervolgens een kwartiertje koken. Giet het geheel door een zeef, en zo heb je een heerlijk glas fruitlimonade. Wat overblijft in je zeef niet weggooien! Meng het door een bakje kwark of yoghurt en je hebt direct een heerlijk toetje. De hoeveelheden aan fruit en water is verschillend per soort, uiteraard. Je kunt dit naar eigen smaak uitproberen of kijk eens bij deze limonaderecepten als inspiratie.  Wil je citroenlimonade maken? Dat gaat op een andere, nog veel eenvoudigere manier. Ook die vind je bij die limonaderecepten.

Gezonde chips

Gezonde chips is heel simpel zo te koop in de winkel. Moet ik meteen bekennen dat mijn kinderen er niet gelukkig van werden. Maar goed, smaken verschillen natuurlijk. Overigens kan je dit ook prima zelf maken. Ook gewoon van aardappels, want dan ben je nog altijd gezonder bezig. Als je ziet hoeveel calorieën er in zo’n zak zitten, dan is dat echt niet normaal. Jij hebt bij het zelf maken helemaal zelf in de hand hoeveel je erover heen strooit aan zout en andere zaken. Knoflookpoeder of paprikapoeder geven de chips een lekker smaakje. En door het op de juiste wijze te bereiden kan het veel vetvrijer dan uit zo’n zak. Gezonde chips maken? O.a. bij de Weight Watchers kan je vinden hoe je dat moet doen.

Bronnen: zie links, foto’s via Pixabay

Geef een antwoord